۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۲۹۰۱۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

ادب ایمان را افزایش می دهد| نماز سرشار از ادب است

ادب ایمان را افزایش می دهد| نماز سرشار از ادب است
استاد حوزه علمیه گفت: مودب بودن از معتقد بودن و با ایمان بودن مهمتر است چون مودب باشیم، ایمان ما نیز تقویت شده و مورد قبول واقع می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه، امشب در حرم مطهر رضوی به ادب زیارت اشاره و ابراز کرد: نماز صدها ادب از جمله ادب تبعیت از امام، ادب در صبر کردن، ادب در رفتار متین انجام دادن و ادب به قرائت صحیح، دارد.

وی اظهار کرد: نماز بیشتر از این که عبادت باشد، مودبانه برخورد کردن در درگاه خدا است، بدون وضو و در هر حالتی می توان با خداوند سخن گفت اما نماز را در حالت های خاص و سرشار از ادب به جا می آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: چرا نماز را رو به قبله می خوانیم در حالی که خداوند می فرماید:«أَینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّه» و چرا باید بایستیم و نماز بخوانیم و نیز چرا به زبان عربی نماز را بخوانیم چون نماز مجموعه ای از آداب است و ادب ورزی نسبت به پروردگار هنگام عبادت آثار نورانی دارد و این اول وقت خواندن و توجه به نماز اوج ادب است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بر طبق روایات در الله اکبر اول نماز توجه داشته باشید؛ نماز خواندن رعایت سلسله آداب است، احکام نماز نیز خود سرشار از ادب است، اجرای عملیات در نماز آیین نامه دارد و مقرراتی خاص دارد از جمله دعای بعد از نماز که خداوند آن را از آداب نماز می داند.

وی بیان داشت: خداوند هر موقع فرمود که دعا کنید و من مستجاب می کنم بایستید و دعا کنید وگرنه تکبر است؛ خداوند در قرآن در این مورد می فرماید: «وَ قالَ رَبُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ».

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که باید با ادب ایمان را افزایش داد، گفت: مودب بودن از معتقد بودن و با ایمان بودن مهمتر است چون مودب باشیم، ایمان می آید، ایمان به عمل تبدیل می شود، این ایمان تقویت شده و مورد قبول واقع می شود.

کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی در عظمت خداوند، گفت: پیامبر(ص) فرمود:«در آخرین نقطه و پایان سفر معراج خداوند هرچه خواست از عظمت خود به من نشان داد.»؛ برای این که خداوند در قلب شما عظمت بیشتر پیدا کند، ذکر رکوع و رکوع و سجده و ذکر سجده را درست به جا آورید و هرچه با توجه بیشتر باشد این عظمت خداوند در قلب شما بیشتر می شود و در نتیجه آن عالیترین هیجان در عالم در قلب شما ایجاد شده و نیازی به لذت مادی ندارید./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات